Commentaar jury

Keuze voor strak en ingetogen design werkt hier goed. Goede keuze voor niet-standaard materialen. Eigenlijk een combinatie van interieurdesign en signing, waarbij het aandeel signing misschien iets groter had gekund. Bijzonder dat het concept van tentoonstelling kon worden doorontwikkeld naar een modulaire brandshop. Mooie samenwerking tussen veel partijen.

Projectinformatie

  • Categorie: Indoor Signage
  • Inzender: FZDP design studio
  • Opdrachtgever: Filling Pieces, Amsterdam
  • Ontwerpers: Flip Ziedses Des Plantes en het team van zijn ontwerpbureau FZDP design studio
  • Andere betrokken bedrijven: De Bijenkorf, Signnovation, Signlandia, Reklaspits, DVS producties, Van Rooij Interieurbouw, Baars en Bloemhof, Prisma coatings, Galerie Perrotin Paris.

Projectomschrijving

Filling Pieces gaf FZDP design studio opdracht om hun eerste grote tentoonstelling te ontwerpen voor het Paris Fashion Week event. De collectie van 400 sneakers moest op een overzichtelijke, maar indrukwekkende manier worden getoond. Daarnaast moest de tentoonstelling op een abstracte manier de brandstory en merkwaarden van het merk reflecteren. Vervolgens mocht FZDP de tentoonstelling vertalen naar een modulair systeem van eenvoudig plaatsbare brandshops in warenhuizen in Nederland en andere landen.

Rol in het project

Conceptontwikkeling en ontwerp, inclusief signing, van zowel tentoonstelling als brandshops; technische ontwikkeling van het tentoonstellingssysteem; productie (i.s.m. verschillende bedrijven); coördinatie van de opbouw van de tentoonstelling in Parijs en plaatsing van de brandshops in de warenhuizen.

Gebruikt materiaal

Gepoedercoat gezet aluminium plaat, Viroc betonplaat, planten. Signing voor de verschillende brandshops: side-lit logo’s geleverd door Signlandia en Reklaspits. Onverlichte logo’s, gefreesd uit mat zwart acrylaat, geleverd door Signnovation. Logo’s snijplotfolie geleverd door DVS producties.

Gebruikte apparatuur

Zünd G3 L-2500, CNC frees, lasersnijder, zetbank, zaagmachine en andere apparatuur.

Innovatieve elementen

FZDP design studio heeft het tentoonstellingsontwerp verder uitgewerkt tot een innovatief modulair systeem dat, door gestandaardiseerde metalen en betonnen elementen, toepasbaar is op allerlei locaties in verschillende warenhuizen. De brandshops kunnen zowel vrijstaand als aan de wand worden geplaatst in elke gewenste maat. Daarnaast heeft FZDP een systeem van betonplaat pilaren ontworpen (waarin de vorm van de honigraat wand terugkomt) die bij de brandshops als vrijstaand eiland kunnen worden gebruikt om schoenen op te presenteren.

Bijzonderheden

Inspiratiebronnen van het sneakermerk zijn architectuur, natuur en urban culture. Dit inspireerde FZDP design studio om een architectonische muur te creëren om de sneakers te presenteren in plaats van standaard displays.

Foto’s: Claire Dorn (tentoonstelling Parijs), Ewout Huibers (brandshop, Bijenkorf Eindhoven)