Jurycommentaar

Uniek project, in deze toepassing niet eerder gezien. Zo verandert een binnenvaartschip door middel van signing in een varend billboard. Goed om eens naar beroepsvaart te kijken; biedt wellicht nieuwe toepassingsmogelijkheden. Project heeft ook iets stoutmoedigs: gewoon aanpakken. Jury vraagt zich wel af of dak hiermee niet heel glad is geworden.

Projectinformatie

  • Categorie: Voertuigreclame
  • Inzender: E. Franckena Reclamebelettering
  • Opdrachtgever: MTS de Waterpoort
  • Ontwerp: Lisanne Franckena

Projectomschrijving

Combinatie van fullcolour prints en plotfolie aangebracht op het dak van de stuurhut van een binnenvaartschip. Totale afmeting: 537 x 740 cm. De opdracht is uitgevoerd door vader en dochter Erwin en Lisanne Franckena, die twee nachten aan boord bleven. De belettering is aangebracht tijdens de vaart, aangezien het te duur is om dit soort schepen stil te leggen. Montageteam is, met auto en al, opgestapt in Düsseldorf (Duitsland) en geëindigd in Antwerpen (België). In het ontwerp zijn, naar wens van de opdrachtgever, landenvlaggen, provincievlag, kenmerk Sneek en leverancierslogo’s verwerkt, in de vorm van wapens.

Rol in het project

De ideeën van de klant uitgewerkt tot het uiteindelijke ontwerp en de logo’s bewerkt tot ‘wapen’. Ontwerp gemaakt, uitgewerkt naar verdeling in snijfolie en fullcolour prints en aanbrengen folie.

Gebruikt materiaal

Snijfolies van Avery Supreme Wrapping serie, in zwart, geel, blauw, rood. Fullcolour prints op MPI 1105 EARS met gloss laminate, geprint met Latex HP 330 printer. Cut-tape.

Gebruikte methode(s)

Aangebracht in delen, zoveel mogelijk met de wind mee. Aangezien het om een kunststof dak ging, was alleen tape mogelijk als hulpmiddel en ging het vooral om behendigheid en ‘old school’ plakwerk. Op papier waren markers aangegeven met afmetingen, als ondersteuning bij het positioneren.

Gebruikte apparatuur

Latex HP 330 printer, rakels, schilderstape en cut-tape.

Bijzonderheden

Het plakwerk werd uitgevoerd op een varend schip dat vol in bedrijf was. Ook tijdens laden en lossen ging het door. De opdracht was al 1,5 jaar gepland, maar kon niet eerder worden uitgevoerd vanwege weersomstandigheden, routes en/of lading. De datum van uitvoering was pas één avond van tevoren bekend. Dit vroeg flexibiliteit van klant en signbedrijf.