Jurycommentaar

Megaproject met zeer onconventionele uitstraling, volledig over de top, maar daardoor heel onderscheidend en gedurfd. De eenheid van stijl in een grote variatie van uitvoeringen en technieken, waardoor wereldwijd een consistente merkkwaliteit ontstaat, is heel knap gedaan. De lastige vormen zijn een ware uitdaging voor signmakers. Op een interessante manier een gewaagd en creatief project, met ‘Fred Flintstone’-achtige look voor een farmaceutische multinational.

Projectinformatie

  • Categorie: Outdoor signage
  • Inzender: VIM Group
  • Opdrachtgever: Merck
  • Ontwerper: Futurebrand

Projectomschrijving

Vanaf 2005 is Merck KGA van een Duits, gemiddeld farmaciebedrijf doorgegroeid naar een multinationale speler. Daar hoorde ook een nieuw uitdagend, maar ook consistent doorgevoerd merk bij. VIM Group is gevraagd om het uitzonderlijke ontwerp van FutureBrand te vertalen naar hoogwaardige, reproduceerbare signage elementen die met een constante kwaliteit wereldwijd konden worden uitgerold.Het hoofddoel was om ervoor te zorgen dat ieder persoon, waar ook ter wereld, zodra deze voor een pand van Merck of haar dochtermaatschappijen zou staan, niet zomaar een kantoor of een fabriek zou zien, maar een plek waar baanbrekende wetenschap tot leven komt.De nieuwe signage familie staat garant voor 24/7 levendigheid, met felle kleuren, onconventionele vormen overdag, die bij het vallen van de avond veranderen in kleurrijke animaties en gloeiende vormen. Deze elementen hebben meer weg van artistieke kunstwerken dan van conventionele signing. Als de uitrol compleet is, zullen meer dan 1.200 elementen zijn geïnstalleerd over meer dan 200 locaties in meer dan 40 landen.

Rol in het project

VIM Group heeft de initiële 2D-schetsontwerpen doorontwikkeld naar realistische 3D-modellen waarbij verschillende disciplines en vaardigheden op een niet-alledaagse wijze zijn samengevoegd. De volledige engineering, technische doorontwikkeling en berekeningen voor wereldwijde toepassing zijn gecoördineerd. VIM Group heeft uit naam van Merck een internationale signage tender uitgeschreven en uitgevoerd. VIM Group heeft als hoofdaannemer de aansturing van de technische surveys, de 0-series, de centrale en lokale volumeproducties, de lokale voorbereidingen voor montage, de wereldwijde logistiek en de installatie en opleveringen over ruim 120 locaties in alle continenten uitgevoerd en gecoördineerd.

Gebruikt materiaal

Staal en aluminium, acrylaten en polycarbonaten, witte en RGB led, polyesters.

Gebruikte methode(s)

Vele gangbare technieken zijn gecombineerd toegepast; zetten, lassen, thermisch verzinken, natlakken, poedercoaten, vinyl applicaties, zeefdrukken, vacuümvormen, digitale print. De verwerking van genoemde materialen is bij onderaannemers ondergebracht.

Innovatieve elementen

Er is op een nog niet eerder geziene wijze een dynamische signage ontwikkeld waar een digitale videowall met ledteksten is gecombineerd. Door de combinatie en ook fijngevoeligheid van de verschillende technieken was dit project een uitdaging voor de reguliere signmakers en ook qua uitvoeringsniveau en service levels.